zaterdag 5 juni 2010

Bloemen met scallop nestabilities

Dit keer heb ik een foto workshop gemaakt over het maken van bloemen met nestabilities.
Het is voor mij de eerste keer dat ik zo iets doe, dus mochten er vragen zijn of onduidelijkheden dan hoor ik dat graag. Zo kan ik een workshop nog beter maken.
Ook ideeën zijn altijd welkom.
Veel succes met het maken van de bloemen.

Voor de bloemen heb je nodig: design papier, een scallop nestabillitie en een vouwbeen.


Met behulp van je nestabilitie stans je 8 bloemen. Ik had vrij dun design papier. Dus kon ik mijn papier in vieren vouwen en 4 bloemen tegelijk snijden. Heb je dikker papier dan zul je je snijmachine meerdere keren moeten gebruiken.


Neem een bloem en vouw deze door midden.
Let er op dat de randen precies op een inham van de scallop vallen.
De witte bloem geeft aan hoe de vouw precies moet zitten.
Maak de vouw goed scherp met je vouwbeen.


Voor de volgende vouw, tel je de scalloprand vanaf de rechter kant.
Bij de 4e scallop word de vouw gemaakt. Je vouwt de bloem naar binnen over de onderrand.
zie voorbeeld.


Bij de volgende vouw word de vouw van de stap hiervoor weer terug naar rechts gevouwen.
Probeer nu de randen aan de rechterkant zo mooi mogelijk tegen elkaar te krijgen.


In de laatste vouw word het grote overige deel naar via de achterkant naar binnen gevouwen.
Zo ontstaat er een zigzag effect van de blaadjes.
Het geheel word met het vouwbeentje mooi vlak gestreken.


Doe dit bij alle 8.
En als het goed is ontstaan er dan 8 mooie bloemblaadjes.


Neem een stukje rest papier en wat hobbylijm.
Vouw het papiertje en vouw dit in vieren.
Dit wordt je hulpmiddel om alle blaadjes netjes bij elkaar te plakken.
Ik heb zelf op de vouwlijnen een potloodstreep gezet. Zo kan ik door de witte lijm goed de vouwlijnen blijven zien.


Plak nu het eerste bloemblaadje precies langs een vouwlijn.



Het gaat het makkelijkst als je eerst 4 blaadjes opplakt.
Er ontstaan nu een soort molentje.
Op deze manier kun je nu ook makkelijker zien waar de overige 4 blaadje moeten liggen.


Als alle blaadjes op het vel geplakt zijn kun je de bloem nog even goed in vorm leggen.
Het is natuurlijk het mooist als alle blaadjes precies naast elkaar liggen en dat het rest papiertje niet meer zichtbaar is.
Laat het geheel goed drogen.


Als laatste kun je de bloem nog versieren met bijvoorbeeld een kleinere bloem en een brad.
Door verschillende grote nestabilities te gebruiken kun je elke kaart op scrappagina naar jouw wens decoreren.
Mijn design papier was aan 1 kant wit en dat kun je zien door de vouwen. Ik zelf vind dat wel een speels effect geven. Mocht je dit niet willen dan kun je natuurlijk altijd 2-zijdig design papier gebruiken. Of de achterkant van je papier met stempel inkt een eigen tintje geven.
Je kunt de bloemen maken zoals jij dat wilt.



Ik hoop dat deze workshop een hoop inspiratie gebracht heeft.
Mocht je toch nog wat vragen hebben dan kun je mij emailen.

Veel hobby plezier

3 opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails